Tablet weg en licht uit: welterusten!

Bijna 1 op de drie Nederlanders (28%) geeft aan slaapproblemen te hebben. Vrouwen blijken extra gevoelig voor slaapproblemen. Tijd om ons slaapgedrag eens nader te bekijken.

Na een verkoudheid en spierpijn, is een slaapprobleem de meest voorkomende klacht bij Nederlanders. Daarmee staan slaapproblemen bijvoorbeeld boven maagproblemen. Dit onderzoek opende voor menigeen de ogen als het gaat om ons slaapgedrag. Het klinkt en is opvallend, maar het kan nog erger. In de meeste andere landen zijn de slaapproblemen nog groter. Zweden rapport 41 procent aan slaapproblemen, gevolgd door Tsjechië en Turkije met 40 procent. In Japan slapen de mensen het beste. Daar rapporteert slechts 13 procent slaapproblemen.

Ongelukken en gezondheidsproblemen

Dit onderzoek beschrijft de gevolgen van een slaapgebrek, en dan vooral slaapapneu: het verhoogt het risico op verkeersongelukken. Bovendien zijn er studies die slecht slapen in verband brengen met een verhoogde kans op obesitas. Volgens deskundige, dr. Ioana Munteanu, heeft een volwassene minstens zes tot acht uur ongestoorde slaap per nacht nodig.

Een mogelijke oplossing is het gebruik van slaapmedicatie. Dat doen ongeveer 750.000 Nederlanders dagelijks, maar dat is niet zonder risico: de kans op verslaving is zeer aanwezig en afbouwen is lastig. Je zou bijna zeggen dat het middel erger is dan de kwaal, maar voor sommige Nederlanders is het gebruik van deze sterke middelen een noodzakelijk kwaad.

Melatonine

Het menselijk lichaam regelt het dag- en nachtritme via de lichaamseigen stof melatonine. Zodra het donker wordt, komt er melatonine vrij in je lichaam. Wordt het licht, dan stopt de productie. Naarmate we ouder worden, produceert het lichaam minder melatonine; daarom slapen ouderen minder.

Een alternatief voor slaapmiddelen, zijn daarom melatonine tabletten. Omdat het een lichaamseigen stof is, is het niet verslavend. Bovendien is het een beduiden minder zwaar middel dan bijvoorbeeld slaapmiddelen als oxazepam.

Als je patiënt over slaapproblemen en eventuele medicatie begint, is het daarom goed om het verschil uit te leggen tussen het ‘lichte’ melatonine-tablet en de zwaardere medicatie als oxazepam. Want – zoals gezegd – hebben die grote risico’s.

Tips

Maar het is altijd te proberen om zonder welk medicijn dan ook je patiënt aan een betere nachtrust te helpen. Vaak stellen patiënten de vraag of een ‘slaapmutsje’ een alternatief is. Dat is het niet.

Hier staan bijna twintig tips die wel kunnen werken. De belangrijkste twee zijn:

  • Overdag flink bewegen helpt ‘s nachts aan een betere slaap. Het beste tijdstip om te sporten is ‘s middags of de vroege avond, minstens een half uur.
  • Vermijd een uur voor het slapen ‘blauw licht’. Dat betekent tablets, smartphones en tv staan uit. Dat is in het hedendaagse multimediatijdperk het meest lastig, maar als het lichaam melatonine aanmaakt als het donker is, dan is het niet logisch om vlak voor het slapen gaan je lichaam kunstmatig bloot te stellen aan licht.

Dus, doe het licht bijtijds uit en gordijnen dicht. En dan: welterusten!

Er zijn nog geen comments geplaatst.

Geef een reactie