Stimuleer ouderen te blijven bewegen!

Uit onderzoek is gebleken dat ouderen die overdag lang zitten of liggen eerder overlijden. Met een mooi woord heet een leefstijl waarin een persoon overdag veel zit of ligt, sedentair gedrag. Bijvoorbeeld: zittend werken, zittend televisie/film kijken, zittend lezen of muziek luisteren, achter PC zitten, zittend een hobby uitvoeren, middagdutje doen, etc.

Er wordt geschat dat 10 uur zitten per dag een verhoogde sterftekans heeft van 34% – ongeacht de lichaamsbeweging. Sedentair gedrag wordt ook in relatie gebracht met diabetes mellitus type 2 en hart- en vaatziekten. Er is vaker sprake van vetopslag rondom het hart, hypertensie, verminderde botkwaliteit (vrouwen) en verminderde mobiliteit.

Gemiddeld zitten en liggen ouderen boven de 60 jaar overdag 10,3 uur. Deze score is aanzienlijk hoger vergeleken met andere leeftijdsgroepen. Hoe ouder, hoe meer uren sedentair – dat is niet vreemd, maar wel kwalijk.

Sedentair gedrag is iets anders dan inactief gedrag. Bij inactief gedrag voldoe je niet aan de norm van 30 minuten gezond bewegen > 5 x per week. Ouderen kunnen een actief leven hebben en voldoende lichaamsbeweging krijgen en toch sedentair zijn.

Om allerlei nare gevolgen van sedentair gedrag te voorkomen, moeten ouderen zich eerst bewust worden van hun zit- en liggedrag. Met de juiste informatie en adviezen kunnen ze hun gedrag vervolgens bijstellen. Daar kun jij een rol in spelen.

‘Kom uit die luie stoel’

Zo kun je ouderen adviseren hun ‘zittende gedrag’ te doorbreken:

  • wees u bewust van het aantal uren dat u ongemerkt lang zit of ligt, bijvoorbeeld tijdens het televisie kijken, lezen, muziek luisteren, internetten, puzzelen, etc.
  • wissel zittende/liggende tijd af met klusjes (tuinieren, stofzuigen, afwassen, was ophangen)
  • doe zo veel mogelijk klusjes staand, bijvoorbeeld aardappelen/groente/fruit bij het aanrecht schoonmaken (staand) in plaats van aan tafel (zittend)
  • ‘kom even in de benen’ – las regelmatig sta- en wandelpauzes in
  • zet een wekker op een half uur of uur zodat u herinnerd wordt om uit uw zit- of lighouding te komen
  • kijk naar bewegingsprogramma’s op tv en doe mee
  • leer uzelf aan rond te lopen als u een telefoongesprek voert
  • leg bepaalde zaken bewust buiten bereik (leesbril, boek, afstandsbediening) zodat u weer extra moet bewegen
  • maak gerust een dansje op uw favoriete muziek
  • haal de post apart op (in plaats van gelijk met de boodschappen)
  • kauwen is ook bewegen
  • neem zo veel mogelijk de trap

Nog even dit…

  1. De NVvPO zoekt kandidaten die met het SMARTsize programma willen gaan werken. SMARTsize is een praktische, effectieve methode om patiënten met overgewicht/obesitas te begeleiden (zie: https://www.nvvpo.nl/#!/over-nvvpo/nieuws/behandel-uw-pati-nt-met-smartsize-meld-u-aan/)
  2. In juli werd een principeakkoord bereikt voor een nieuwe CAO Huisartsenzorg. Dit kan gevolgen hebben voor de functiewaardering/salarisontwikkeling van POH-ers (zie: https://www.nvvpo.nl/#!/over-nvvpo/nieuws/principeakkoord-cao-huisartsenzorg-bereikt/)
  3. Donderdag 3 december 2015 wordt het BIG5 Congres in Ede georganiseerd, waarbij de vijf belangrijkste aandachtsgebieden in de zorg worden behandeld: oncologie, hart- en vaatziekten, astma/COPD, depressie en diabetes. Aanmelden kan hier: http://www.big5congres.nl/.
Er zijn nog geen comments geplaatst.

Geef een reactie