Resultaten COPD onderzoek

Een Nederlands onderzoek naar het verbeteren van de gezondheidstoestand van COPD-patiënten, toonde een verrassende uitkomst.

Een patiëntengroep had een twee wekelijks telefonisch consult met een gespecialiseerde longverpleegkundige. De klachten van deze patiëntengroep namen toe, waarschijnlijk omdat ze telkens aan hun aandoening werden herinnerd – ook in een ‘goede periode’. Een andere patiëntengroep kreeg zorg on demand geboden. In plaats van een standaard periodieke controle op de polikliniek, moest de COPD-patiënt zelf contact opnemen bij veranderingen in zijn/haar gezondheidssituatie. Door een vroegtijdige signalering en behandeling van klachten, leidde deze aanpak in het onderzoek tot minder exacerbaties, minder huisarts- en ziekenhuisbezoeken en minder opnames.

Zorg op aanvraag is alleen succesvol als de COPD-patiënt goed geïnformeerd is over zijn/haar aandoening en weet hoe te handelen bij mogelijke veranderingen. Om zelfmanagement en proactief omgaan met COPD te stimuleren, is voorlichting en educatie noodzakelijk.

Farida Berkhof verrichte dit tweeledige onderzoek in samenwerking met het UMCG en de Isala Klinieken in Zwolle. Ze is op haar proefschrift ‘Measurement and improvement of health status in patients with COPD’ inmiddels gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit in Groningen. In Zwolle blijft het ‘zorg op aanvraag’-systeem voorlopig gehandhaafd.

One Response to “Resultaten COPD onderzoek”

  1. Ik denk dat t voor copd pat sowieso al lastig is dagelijks te leven met hun aandoening. Maar dat neemt niet weg ,dat bij goede voorlichting mensen zichzelf beter kennen en kunnen helpen.Maar dit is niet voor een ieder weggelegd. Er zijn dan wel wat competenties nodig.
    Mijn ervaring is tot nog toe dat COPDérs vaak nét te laat aan de bel trekken. Daarom probeer ik mbv het longaanvalplan hun bewuster te maken van hun klachten, herkennen van de voortekeken en afspraken wat ze iin de eerste dag of twee zelf al kunnen doen.
    Maar het blijft lastig; ik denk dat ook hier een plaats is weggelegd voor e-consulten en andere ICT mogelijkheden. Ben benieuwd wat de komende jaren hierin zich ontwikkeld

Geef een reactie